Calles blogg

Calles blogg

Rudskogen Norge 6-7 juni

BloggenPosted by Calle Mon, June 09, 2014 08:58:49
I fredags den 6 juni åkte vi till Rudskogen i Norge för att tävla under helgen.
Vi anländer till en jättefin anläggning på Sveriges nationaldag och vi möttes av vajande svenska flaggor smiley Familjerna Wärmlund o Lundin hade anlänt före oss, när vi och sen Sjökvist kom så bildade vi även Kabeclub med våra husvagnar smiley

Rudskogen är en fantastiskt fin motoranläggning och när vi var där så tävlade även andra banracingklasser samtidigt som oss, det var häftigt att se kartarna köra på banan och i bakgrunden kom banracingbilarna och körde upp till sin bana, mäktig syn och mäktigt ljud...

På lördagen så står 3 träningspass och två tidskörningar på schemat, i Norge kör man en tidskörning för varje kval.

I Norge kör man även på Dunlopdäck som är betydligt hårdare än våra LeCont som vi kör med i Sverige, det var svårt att få på dem på fälgarna till o med, så hårda är de och givetvis blir det svårare för oss innan vi lär oss köra på dem och hitta rätt lufttryck i däcken vilket vi tyvärr inte hittade under helgen, visade det säg när papporna kollade med vinnaren i finalen vilket lufttryck de körde på, vi hade nästan dubbelt så mycket luft i våra däck smiley

I första träningen får Calle mest lära sig banan och känna på den, andra träningen börjar han köra på och vet hur banan går. I tredje träningen så kommer regnet strax innan killarna kört klart, sen börjar det verkligen regna rejält och banan fylls av vatten. Eftersom vi måste köpa andra däck för att köra i Norge och inte kan använda dem i Sverige så ville vi inte köpa ut även regndäck för att ev köra 1-2 heat med, men regndäck hämtades ut men Magnus tog beslutet att om det inte ger sig så får Calle köra ut på slicks i första tidskörningen ändå, som tur var upphörde regnet lika snabbt som det kom och solen kom tillbaka och torkade upp banan snabbt så till tidskörning 1 behövdes inga regndäck.

Det var totalt 18 förare i klass KF3 denna helg och i första tidskörningen så kom Calle på en 10:e plats vilket vi är helt nöjda med, i andra tidskörningen tog han också en 10:e plats och det skiljde bara 0,50 sek mellan 1:an och Calles tid.

Sen var dagens körningar slut men nu var klockan ändå redan över 17 och killarna kunde ställa sig och följa banracingen en stund istället, innan kvällens middag.
På kvällen satt vi flera svenska familjer vid långbordet och njöt av den enormt ljusa kvällen.

På söndagen så stod en Warmup, två kval och en final på schemat. Vi vaknade till en solig och varm dag, som tur var fläktade det lite ändå.

I warmup såg det riktigt bra ut för Calle, han såg väldigt snabb ut och körde stabilt och säkert, tidsmässigt fick han en en 9:e tid totalt men tog 3.e bästa tid på sista varvet och låg 0,60 sek bakom 1:an totalt som var en norrman. MEN vi hade en svensk som låg topp 2 mest hela helgen och det var Filip Martinsson vilket var jättekul för oss svenskarsmiley
I första kvalet sen så startade Calle på 10:e plats och kom ur starten som 10:a, han tappade sen 1 plac som han snabbt tog tillbaka, det var tajt och ganska buffligt race tyckte Calle och han åkte på några smällar så han tappade lite fart men kom tillbaka igen, slutligen kom han över mållinjen som 10:a i alla fall. Efter detta hade vi lunchuppehåll och killarna fick möjlighet till lite vila innan eftermiddagen drog igång.

I andra kvalet startar Calle 10:a igen och behåller sin plats genom starten, sen tar han en placering till och blir sen omkörd igen och ligger på en 10:e plats då han i en kurva har en förare på yttern som enligt Calle kör in i honom och kommer upp på Calles däck och sen kör av banan, där tyckte observatörerna att det var Calle som körde på norrmannen istället och Calle fick en varning, Calle kör vidare men på 9.e varvet av 11 så gör han en miss då han ställer förgasaren och inte hinner få tillbaka handen till ratten i tid och kör av innan en kurva och blir stående. När Calle sen kommer in i depån så kallas han till domarjuryn, i Norge gör man så när någon får en varning så kallas man till domarjuryn för att gå igenom situationen med båda förarna, Calle förklarade hur han upplevde situationen, den andra killen likaså, sen slutade det med att Calle fick 10 sek tidstillägg för ojysst körning, vilket han inte instämde med inte Magnus heller men det spelade ingen roll för Calle eftersom han själv blev stående och ändå hamnade på en 17.e plats i det heatet.

Inför finalen sen så fick Calle starta på en 13:e plats av 18 förare och det är första racet för dagen som han får starta på innern smiley Starten gick bra, det gjorde den i stort sett för alla klasser hela dagen, Calle kom ut som 12.a och tog ytterligare 2 platser och låg på en 10:e plats länge och jagade vidare för att komma om den framför, men killen bakom var också snabb och Calle började tappa fäste i däcken så till slut så blev han omkörd, Calle kom in på en 11.e plats och han var själv inte nöjd med placeringen eftersom han tyckte att det gick så bra innan han började tappa fäste på däcken så han hade räknat med en bättre placering.

Magnus o Isak Sjökvists pappa frågade vinnaren vilket lufttryck de körde med i däcken, eftersom både Isak och Calle upplevde sig ha problem med fästet, och det visade sig att vi hade kört med alldeles för mycket luft i våra däck, det är svårt när det är nytt däcksmärke som skiljer sig så totalt från det vi är vana med i Sverige, men med tanke på det så har killarna kört kanonbra hela helgen. Calle har hållt sig på en 9-10 plats hela helgen så¨han har varit väldigt jämn och vi behöver hitta lite inställningar till och det är så kul att se utvecklingen för varje tävling för både förare och mekaniker smiley

Vi är jättestolta över att en svensk tog 2:a platsen i finalen, Filip Martinsson låg 1.a under en stor del av finalen innan han blev omkörd och slutade som 2:a, Filip har legat på en 2:a plats under större delen av helgen så stort GRATTIS Filip !!

Här får ni en liten bildkavalkad från anläggningen i Rudskogen, nästa tävling för oss är också i Norge, vi kommer att fira midsommar i Elverum och hoppas på en fin bana, det sägs att den är jätterolig att köra och norrmännen har varit jättetrevliga och nu har vi lite lufttryck att laborerar med på Dunlopdäcken så vi hoppas på en bra tävling.